Головне меню
Головна
Мапа сайту
Новини
НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА
Навчальні заклади району
Пошук по сайту
Веб-каталог
Накази та листи ВО
Файловий сейф
Лінки вузів
Статті відвідувачів
Фотогалерея
Друзі сайту
Наш форум
Гостьова книга
Державні закупівлі
Доступ до публічної ін-ції
Колегії ВО
Інклюзивна освіта
Реєстрація на чергу в ДНЗ
Школа
Розробки уроків
Сценарії для вчителя
Методичні рекомендації
Наші реферати
Дитячі організації
Обдарована дитина
ЗНО
Нормативно-правова база
Завантажити софт
Для Інтернету
Робота з документами
Графічні пакети
Адміністрування
Системні утиліти
Додаткові лінки

Головна arrow Методичні рекомендації arrow Розробки індивідуальної оздоровчої системи старшого школяра


Розробки індивідуальної оздоровчої системи старшого школяра
Написав Лариса Василівна   


Кожен випускник школи повинен мати або вміти розробляти й удосконалювати власну оздоровчу систему. Хотілося б нагадати висловлювання автора системи природного оздоровлення Г.Шаталової: «Людський організм — найдосконаліша цілісна система, яка саморегулюється і самооновлюється. Не заважайте йому своїм нездоров'ям, що йде врозріз із принципами природи, способом життя, і він віддячить вам гармонією повного духовного, психічного та фізичного здоров'я».

На нашу думку, під час створення та вдосконалення оздоровчої системи старшим школярам слід виходити з наступних загальних вимог:

1.Розробляти індивідуальну оздоровчу систему необхідно самостійно з консультативною допомогою вчителя валеології та лікаря. Вивчати валеологію слід старанно, адже завдяки цьому ви систематично отримуєте нові знання, уміння та навички щодо формування, збере-ження та зміцнення власного здоров'я.
Проте тільки вчитель може дати кваліфіковану консультацію щодо 
            застосування оздоровчих технологій, спрямованих на формування, 
            збереження та зміцнення здоров'я.
Якщо ви захворіли, варто обов'язково розповісти лікареві про оздоровчі технології вашої системи для того, щоб він здійснив її корекцію. Після хвороби або за наявності хронічних відхилень у стані здоров'я, для з'ясування оздоровчої системи вам обов'язково необхідна консультація лікаря.

2.При створенні індивідуальної оздоровчої системи ви маєте поклада-тися лише на наукові теоретичні знання про людину та природу й до-повнювати знання тільки з наукових джерел. З цього приводу Григорій Сковорода говорив: «Пізнай істину — тоді ввійде у твою кров сонце».
            Знання, отримані на уроках біології, хімії, фізики, фізичної культури повинні інтегруватись на основі загальних закономірностей наукового пізнання, свідомо застосовуватись при доборі оздоровчих технологій. З цього приводу Г.Малахов писав: «Життя та здоров'я — найдорожче, що є у людини, тому підхід до них має бути найсерйоз-нішим та ретельно вивченим».

3.При доборі оздоровчих технологій власної системи потрібно врахову-вати, що здоров'я людини має духовний, психічний і фізичний аспекти. Добір оздоровчих технологій здійснюється таким чином, щоб вони були спрямовані
на всі ці аспекти. Для впливу на духовний аспект здоров'я можна використовувати методику СОЕВУС Г.Ситіна, елементи самовиховання та ін. Для впливу на психічний аспект здоров'я застосовується аутогенне
тренування, релаксація тощо. На фізичний аспект здоров'я впливають загартування,дихальна гімнастика, оптимальний руховий режим тощо.
            Науково обґрунтований добір оздоровчих  технологій з урахуванням гармонійного впливу на всі аспекти здоров'я дозволить зберегти його високий рівень.

4.  При розробці індивідуальної оздоровчої системи варто виходити з того, що у вашій оздоровчій системі мають використовуватись оздоровчі технології, комплексно спрямовані на формування, збереження та зміцнення здоров'я.
            Це можуть бути самовиховання, аутогенне тренування, метод СОЕВУС Г.Ситіна, дихальні вправи, масаж, голодування та ін., які сприяють зміненню хибного способу життя та забезпечують високий рівень здоров'я.

5.  Добір оздоровчих технологій залежить від конституції тіла, психологічних та фізіологічних особливостей організму.
            Згідно з психологічними особливостями визначте для себе, яка з оздоровчих технологій (аутогенне тренування, метод настроїв Г. Ситіна тощо) більше підходять вам для підтримання духовної, психологічної та фізичної рівноваги аспектів здоров'я.

6. Оздоровчі технології індивідуальної системи потрібно відбирати з ура-хуванням віку. У такому віці для загартування організму краще підійде ходіння босоніж, обливання холодною водою (крім моржування). Методику голодування можна застосовувати в оздоровчій системі у старшому віці, коли організм вже цілком сфор-мований. Тобто, з часом варто змінювати комплекс оздоровчих технологій оздоровчої системи з метою усунення негативних вікових процесів.

7. Добір оздоровчих технологій та їх застосування слід узгоджувати та розподіляти з урахуванням біоритмів природи та людини. Режим навчання, відпочинку, сну, харчування варто будувати з урахуванням біоритмів людини. З цієї нагоди теоретик та практик здорового способу життя Г. Малахов говорив: «Дотримуйся ритмів природи та узгоджуй свою діяльність з ними — це найголовніший закон оздо-ровлення».

8.Добираючи складові оздоровчої системи, варто враховувати матеріальні, побутові та інші умови життя. Якщо ви живете у приват-ному будинку, то можете з мінімальною витратою часу проводити ефективне загартування, обливання за системою П.К. Іванова, а якщо у багатоповерховому - загартувальні технології можуть бути іншими. Можливість вибору занять певним видом спорту залежить від матеріальних можливостей родини. Навіть за дуже малих матеріальних можливостей можна підібрати ефективний вид занять фі-зичними вправами.

9. Підбирати оздоровчі технології бажано з урахуванням національних і сімейних традицій, тоді вас краще розумітимуть близькі, а перехід до здорового способу життя буде м'якшим, комфортнішим. Рідні з розумінням поставляться до ваших занять.
Успішне виконання та подальше удосконалення вашої оздоровчої системи можливе тільки при веденні «щоденника здоров'я». Це дозволить свідомо та систематично модифікувати оздоровчу систему.

При розробці та виконанні оздоровчих технологій індивідуальної оздоро-вчої системи пропонуємо старшокласникам дотримуватись таких порад:

-Застосування оздоровчих технологій на перших етапах потребує значних вольових зусиль, але це дозволить вам досягти бажаного ефекту. Якщо ж ви відступите від правильного виконання рекомендацій оздоровчих технологій через те, що не стали терпіти до кінця, ефект буде мінімальним.

-У процесі виконання оздоровчих технологій слід прислухатися до стану свого організму, до його реакцій на певні дії, у подальшому ви можете якоюсь мірою події змінювати, коригувати, виконувати те, що «підказує», «говорить» ваш організм. З цього приводу Г.Малахов указує: «Дослухайтесь до власного організму, заглиблюйтесь у його процеси, пробуйте помалу впливати на них, набирайте осмисленого досвіду — й у вас все виходитиме, незважаючи на індивідуальну конституцію, вік та хвороби».

-Якщо ви вирішили виконувати оздоровчі технології однієї системи, доведіть розпочату справу до кінця, не слід «стрибати» з однієї системи оздоровлення на іншу.

-Систематичне виконання оздоровчих технологій — це запорука успіху вашої індивідуальної оздоровчої системи.

-Не дозволяйте собі хоча б тимчасово не виконувати ваших оздоровчих технологій.

-Візьміть за правило будь-яке навантаження оздоровчих технологій збільшувати поступово. Це стосується фізичних та дихальних вправ, загартувальних процедур, змін у харчуванні тощо.

-Ніколи, за будь-яких обставин не лихословте, не лайтесь. Це не вимагає від вас великих вольових зусиль, проте сприятиме поліпшенню духовного аспекту здоров'я.

-Добір оздоровчих технологій та їх модифікацію слід здійснювати з урахуванням екологічного стану довкілля вашого регіону. Не можна бігати, займатися фізичними вправами біля автомобільних магістралей, не можна збирати ягоди, трави біля доріг та екологічно забруднених підприємств тощо.

Ми вважаємо, що на основі ваших поглядів, переконань, знань сформувався науковий світогляд та на основі його створився оптимально здоровий спосіб життя, що дозволить поставити ваш організм у здорові умови.
У висновку хотілося б нагадати одинадцяту заповідь «Дітки» П.К.Іванова: «Думку не відділяй від справи. Прочитав — добре, але най-головніше — справи!».
Пропонуємо перелік елементів оздоровчих технологій, який рекомендуємо виконувати щоденно в індивідуальній оздоровчій системі.

  •  Стежити за правильним диханням.
  •  За потреби робити самомасаж різних частин тіла для зняття втоми.
  •  Загартовувати організм комплексом засобів.
  •  Пити чисту воду.
  •  Намагатися вживати більше рослинної їжі.
  •  Намагатися вживати менше солі, цукру.
  •  Правильно готувати чай, відвар, настій.
  •  Вживати чай власного збору.
  •  Намагатися правильно добирати продукти харчування.
  •  Правильно харчуватися, враховуючи екологічний стан місця прожи-вання.
  •  Проводити релаксацію, аутогенне тренування для зняття втоми.
  •  Підтримувати добрий мікроклімат у родині.
  •  Вміти гуманно поводитись з оточенням.
  •  Дотримуватися мовного етикету (не лихословити, вживати слова ввічливості тощо).
  •  Підтримувати гарний настрій.
  •  Не допускати конфліктних ситуацій.
  •  Дотримуватися режиму навчання та відпочинку.
  •  Стежити за особистою гігієною тіла.
  •  Привчити себе вранці опорожняти кишковик.
  •  Стежити за чистотою, бути охайним.
  •  Забезпечувати сон з доступом свіжого повітря.
  •  Виконувати вправи для корекції зору.
  •  Не вживати наркотики, алкоголь, не курити.
  •  Боротись зі шкідливими звичками.
  •  Вести «щоденник здоров'я».
  •  Прагнути організувати життєдіяльність, враховуючи власні біоритми.
  •  Формувати індивідуальний здоровий стиль життя.
  •  Усвідомлено ставитись до життя як найвищого дару природи.
  •  Правильно добирати та готуватися до майбутньої професії, враховуючи свій стан здоров'я.
  • Перелік елементів оздоровчих технологій, що виконуються щотижнево та сезонно в індивідуальній оздоровчій системі.
  •  Кожне купання закінчувати обливанням холодною водою.
  •  Відвідувати лазню з метою оздоровлення.
  •  Оптимально організувати рухову активність.
  •  Проводити оздоровчі настрої.
  •  Якомога більше ходити босоніж.
  •  Проводити методично   грамотне   загоряння влітку.
  •  За можливості заготувати рослинні продукти для чаю та відварів.
  •  Проводити оздоровчі дієти.
  •  Проводити природні оздоровчі чистки організму.
  •  Удосконалювати індивідуальну оздоровчу систему.
  • Запропоновані вимоги та поради з розробки та виконання індивідуальної оздоровчої системи допоможуть старшим школярам бути здоровими. Ці вимоги та поради сприятимуть творчій зміні та доповненню індивідуальних оздоровчих систем протягом подальшого життя. Індивідуальна оздоровча система старшого школяра, грамотно розроблена і правильно використовувана, сприятиме формуванню високого рівня культури здоров'я.      
  •  

 

Коментарі 

  1. #1 Изя Шниперсон
    2013-05-1602:47:56 Я бачу, автор тут на Малахова посилався… добре, що хоч дітям пити сечу не порадили… :

Додати коментар

:D:lol::-);-):-*:oops::cry::o:P:roll:


Захисний код
Оновити

< Попередня   Наступна >





 

(c) Відділ освіти Кіцманської районної державної адміністрації, 2007-2015
При використанні матеріалів сайту посилання на www.kts-osvita.org.ua обов'язкове!
Якщо є авторські претензії до матеріалів, то звертайтесь за адресою